Ticker

6/recent/ticker-posts

728x90

ΟΙ ΕΠΙΡΡΟΕΣ ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ





Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΣΤΗ ΝΕΑ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ (ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ)

Με το νόμο 3852/2010 (Καλλικράτης) θεσμοθετήθηκε η νέα αυτοδιοικητική δομή της χώρας. Το νέο αυτό διοικητικό πλαίσιο αναβαθμίζει το σύστημα πολιτικής προστασίας της χώρας χωρίς να αλλοιώνει τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής, όπως θεσμοθετήθηκαν και ισχύουν μέχρι σήμερα με το Ν.3013/2002.
Στο νέο αυτοδιοικητικό πλαίσιο της χώρας, η πολιτική προστασία κατέχει κυρίαρχη θέση κυρίως μέσα από διατάξεις που ενισχύουν τη θέση και το ρόλο των εθελοντικών ομάδων, των μεμονωμένων εθελοντών και των ενεργών πολiτών, καθώς και την ανάθεση και εξειδίκευση συγκεκριμένων...
αρμοδιοτήτων και δράσεων σε θεσμοθετημένα όργανα.
Συγκεκριμένα ο ρόλος των Περιφερειών στην πολιτική προστασία καθορίζεται κυρίως από το άρθρο 186 του Ν.3852/2010 , όπου μεταξύ των τομέων που αφορούν τις αρμοδιότητες των περιφερειών είναι και ο τομέας πολιτικής προστασίας και διοικητικής μέριμνας.



• Σε αυτόν περιλαμβάνονται ιδίως ο συντονισμός και η επίβλεψη του έργου της πολιτικής προστασίας για την πρόληψη, ετοιμότητα, αντιμετώπιση και αποκατάσταση των καταστροφών εντός των ορίων της εδαφικής της περιφέρειας στο πλαίσιο του Ν.3013/2002 όπως ισχύει κάθε φορά, καθώς και του άρθρου 41 του Ν.3536/2007.
• Ειδικότερα η μητροπολιτική περιφέρεια της Αττικής.και η μητροπολιτική ενότητα Θεσσαλονίκης, πλέον των αρμοδιοτήτων του άρθρου 186 προβλέπεται να ασκούν σύμφωνα με το άρθρο 210 αρμοδιότητες και δράσεις όπως η εκπόνηση σχεδίων έκτακτης ανάγκης, συγκρότηση και λειτουργία συντονιστικού μητροπολιτικού οργάνου, διαχείριση και εφαρμογή προγραμμάτων πολιτικής προστασίας, σχεδιασμό αναδασώσεων και αντιχειμαρρικής προστασίας και μέριμνα για τον σχεδιασμό αντιπυρικής προστασίας.
• Στους Αντιπεριφερειάρχες μεταξύ άλλων αρμοδιοτήτων ανατίθεται η ευθύνη της διάθεσης και του συντονισμού δράσης του απαραίτητου δυναμικού και μέσων για την πρόληψη, ετοιμότητα, αντιμετώπιση και αποκατάσταση των φυσικών και άλλων καταστροφών της περιφερειακής ενότητάς τους, σύμφωνα με τις οδηγίες και τις κατευθύνσεις που τους παρέχει ο περιφερειάρχης και επιπλέον προεδρεύουν του συντονιστικού οργάνου της πολιτικής προστασίας της περιφερειακής ενότητάς τους.(άρθρο 160)



• Η Εκτελεστική επιτροπή της Περιφέρειας μεταξύ των άλλων εισηγείται τα σχέδια αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και φυσικών καταστροφών σε εναρμόνιση με τα αντίστοιχα σχέδια της πολιτικής προστασίας.(άρθρο 174).
Ο ρόλος των Δήμων στην πολιτική προστασία προσδιορίζεται αφενός μεν από το θεσμικό πλαίσιο πολιτικής προστασίας (Ν.3013/2002), όπως κάθε φορά ισχύει και από τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (Ν. 3463/2006).
Με τον «Καλλικράτη» προβλέπεται::
• Να συστήνονται Υπηρεσιακές Μονάδες Δήμων με αντικείμενο το περιβάλλον και την πολιτική προστασία που αναπτύσσουν δράσεις και ενεργοποιούνται για όλα τα είδη των κινδύνων και των καταστροφών. (Άρθρο 97)
• Η εκτελεστική επιτροπή εισηγείται τα σχέδια αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών και φυσικών καταστροφών, σε εναρμόνιση με τα αντίστοιχα σχέδια της Περιφέρειας και του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη. (Άρθρο 63)
• Η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής μεταξύ άλλων αρμοδιοτήτων έχει και τη λήψη αποφάσεων για θέματα του περιβάλλοντος.( Άρθρο 73)



• Στη σύνθεση της Δημοτικής Επιτροπής Διαβούλευσης προβλέπεται και εκπροσώπηση από φορείς της τοπικής κοινωνίας όπως των Εθελοντικών Οργανώσεων και κινήσεων πολιτών καθώς και άλλων οργανώσεων και φορέων της κοινωνίας πολιτών.( Άρθρο 76)
• Ο Πρόεδρος Τοπικής Κοινότητας ή ο Εκπρόσωπος Τοπικής κοινότητας καταγράφει τα μέσα και το ανθρώπινο δυναμικό που μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση φυσικών καταστροφών και είναι υπεύθυνος της ομάδας πυρασφάλειας της τοπικής Κοινότητας. Για την κατάρτιση του σχεδίου πρόληψης πυρκαγιών και άλλων φυσικών καταστροφών συνεργάζεται με τα αρμόδια όργανα του Δήμου ενώ κατά την διάρκεια επιχειρήσεων αντιμετώπισης πυρκαγιών ή φυσικών καταστροφών τίθεται στην διάθεση των αρμόδιων αρχών. ( Άρθρο 82)
• Μεταξύ των αρμοδιοτήτων του Συμβουλίου Δημοτικής και της Τοπικής Κοινότητας είναι η προστασία του φυσικού και πολιτιστικού περιβάλλοντος καθώς και η προώθηση του εθελοντισμού και η συνεργασία με ομάδες εθελοντών για την εξυπηρέτηση της τοπικής Κοινότητας..( Άρθρο 83και 84)
• Στην έδρα του Δήμου συστήνεται συντονιστικό τοπικό όργανο με επικεφαλή το Δήμαρχο και τη συμμετοχή δύο Δημοτικών Συμβούλων, ειδικευμένων στελεχών πολιτικής προστασίας, εκπροσώπων στρατιωτικών, αστυνομικών, πυροσβεστικών και δασικών αρχών και υπηρεσιών, καθώς και εκπροσώπων εθελοντικών οργανώσεων πολιτικής προστασίας.
Τέλος στους νέους Δήμους μπορεί να συγκροτείται κέντρο επιχειρήσεων του συντονισμού των δράσεών τους κατά την αντιμετώπισης του κινδύνου και οφείλουν να συντάσσουν μνημόνιο ενεργειών και συνεργασίας με τους εμπλεκόμενους φορείς στο επίπεδό τους καθώς και με όμορους δήμους.




Του Νικολάου Γ.Διαμαντή
Υποστρατήγου Π.Σ. ε.α. –Νομικού και Γραμματέα Δημοτικού Συμβουλίου Δήμου Μακρακώμης-Επιτίμου Προέδρου Ε.Α.Π.Σ.




.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια